FlightGear - Création d'avions et autres / Creation of aircraft and other

Vous désirez aider à améliorer les avions de Hangar de Helijah, c'est ici que cela se passe / You would like to help improving aircraft from Helijah's hangar, this is where it happens

Vous n'êtes pas identifié(e).

#51 2015-03-30 09:05:48

Helijah
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Salut S-Kimo,

150330102318714409.png

Sur ta dernière image, si tu tentais de refaire la manip mais avec un un objet fermé pour créé le trou. Là tu le fait un un "cylindre déformé" mais il n'a pas de face à ses extrémités......Essais et revient nous dire smile (cela pourrait te surprendre je pense smile )

Amicalement Emmanuel


Quelques avions pour FlightGear
http://helijah.free.fr

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#52 2015-03-30 09:11:53

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Hi D.E.

I cannot read the first attachment.
Can you try to send it with servimg.com ? This is a good site to host pictures that you will be abble to put in your message as I do.

On the second one, I can see that you put way too much faces !
For FG, a circle of 32 is enough. You can use the "smooth" tool when you finished you plane's body to have a similar result.

In your case, it is too difficult to use the second method. I will have too much work to merge the edges.

Now if you really want to do it this way :
Turn your circle 90° on x axe.

Pull it on y axe as close as possible from the body,
Edit it and move each vertice on y axe up to touch the body : you will see when you clic and drag the green arrow, a line appear going through the body, just move the vertice at the point it desapear inside the body and pull it back slightly to see it again.

Now that your circle fit to the body, edit the body and remove all the vertices witch are inside the circle (do it in wireframe mode to see it better).
Select all the remaining vertice arround the circle and press "f" to make a new age that will run arround the circle.
Keep it selected, and select the circle (shift+alt+right clic one one of the vertice, then again on the following one along the circle. That shall sect all the circle vertice at once), hit space barre and type edge, choose "merge edge loop".

Just to be sure nothing is wrong with the normales, select all faces and clic "recalculate" in left "transform column.

Et voilà you have new faces to join the circle to the body.

Also, try to tune little bit better you body shape, for aerodynamic reasons, for the nice looking, but also to give you less headaches when working on modeling (join parts, cut faces etc.).
I would suggest you to resise your body circles as indicated bellow :

blende10.png

The lines runing along the body must be smooth, avoid theses "angles".
See how its done for the gear wheel housing (I suppose you copy them from another plane?), they have regular shape.

Enjoy, and do not easitate to bother me if you did not understoud.

Dernière modification par Didier1963 (2015-03-30 09:14:37)


Pourquoi cet avatar : il a réussi à les arrêter LUI au moins.......
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#53 2015-03-30 09:49:35

S-KIMO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Helijah a écrit :

Salut S-Kimo,

http://nsa34.casimages.com/img/2015/03/ … 714409.png

Sur ta dernière image, si tu tentais de refaire la manip mais avec un un objet fermé pour créé le trou. Là tu le fait un un "cylindre déformé" mais il n'a pas de face à ses extrémités......Essais et revient nous dire smile (cela pourrait te surprendre je pense smile )

Amicalement Emmanuel

En théorie, fermés ou pas les surfaces non concernées des volumes en cause n'interviennent pas pour la stricte création une intersection de surfaces  qui donne soit une courbe 3D, soit au mieux une courbe plane 2D...Le traitement logiciel, si on conçoit notre affaire comme des volumes pleins, est un remplissage selon des conventions pour faire apparaitre de la matière dans ces courbes (qui à ce moment là doivent être fermées : c'est la m^me démarche logiciel qu'en dessin 2D sinon toute la page se remplit de la couleur ou du motif choisi) ou à l'extérieur...Donc j'ai fait le même résultat expérimental que précédemment avec des volumes ouverts aux extrémités :
mini_150330115144269926.png
mini_15033011522547015.png
mini_150330115316103523.png
mini_150330115404452731.png
mini_150330115444212109.png

Je ne pense pas qu'en considérant le volume actif [ici c'était en concevant les choses de façon logique la partie rouge qui joue un rôle d'outil usinant (type électrode quand il est fermé) ou découpant (type poinçon quand il est ouvert) la peau du fuselage] inversé (la partie verte) on arrive à autre chose que créer en plus un opercule (le vitrage proprement dit) qu'il faudra finalement traité comme tel alors qu'on crée selon une procédure presque industrielle une carcasse trouée qu'on équipe plus tard de vitres et de portes !

Dernière modification par S-KIMO (2015-03-30 10:01:25)

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#54 2015-03-30 09:55:05

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Hi Didier,
okay, circle made, adjusted, ...
So this is the stage after deleting the vertices inside the circle??(sorry for dropbox link, but Ive got no login for servimg and I dont know how to get one)
https://www.dropbox.com/s/w9paqf2z7cx3q … 84jpg?dl=0

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#55 2015-03-30 12:37:32

S-KIMO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Hello,
Suite et fin des essais : ci joint le résultat pour lever le blocage fenêtre du cockpit.
Donc après voir conserver un profil de l'outil précédent, fait W pour éliminer les doublons (inutile) puis Sx pour mettre coplanaires tous les vertices et ar^êtes  (ce qui n'était pas le cas réellement mais une projection vue en bout c'est une projection ?) créer une face et fait son extrusion en x mais sans traverser le fuselage de gauche à droite, je fais d'abord Différence (ma marotte ces temps derniers)
mini_1503300240117763.png
et hop plus de fuselage puis je reviens à Intersection d'où un résultat :
mini_150330024348118492.png
mini_150330024458912663.png
mini_150330024606974244.png
mini_150330024647647899.png
mini_150330024756188388.png
Vue de coté à la base du profil   :
mini_150330024943605145.png
Vue de dessus pour un profil résultant décalé :
mini_150330025115746022.png

Reste à faire de même  de l'autre coté et le pare-brise...
Donc se convaincre que Intersection est bien l'opération booléenne qui fonctionne pour réaliser une intersection...

Dernière modification par S-KIMO (2015-03-30 12:51:54)

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#56 2015-03-30 12:50:44

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

OK, I found what was wrong to get your pictures. I can read them now.

I would suggest you to make a new body (I had to redo the one for the Caravelle about dozen times before to get something nice), and use circle from 32 vertice only.
It is difficult to see what's happening with all these vertice.
When you will be done with all the cutting and modifications, you will be abble to add more face if you wich.
But with FG, try to have as less as possible faces. Look message #51 how many face S-KIMO did use.

The problem is that you selected too much vertice, and from both side (that happend when you are on "wireframe mode, it select every thing you can see. You must select only the vertice from the side toward you.
Go on "Solid" mode, select the icon just after the "face selection" icon, so you wont select a verticle from the opposite side.
Just jump from "wireframe" to "Solid" when necessary by hitting "z".

Now, if you want to cut both side of the body, better to use modified cylinder as cutting tool.

Dernière modification par Didier1963 (2015-03-30 12:51:48)


Pourquoi cet avatar : il a réussi à les arrêter LUI au moins.......
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#57 2015-03-30 13:32:44

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Didier1963 a écrit :

(...)
I would suggest you to make a new body (I had to redo the one for the Caravelle about dozen times before to get something nice), and use circle from 32 vertice only.
It is difficult to see what's happening with all these vertice. (...)
Now, if you want to cut both side of the body, better to use modified cylinder as cutting tool.

Okay, body rebuilt, then cylinder added and vertices adjusted around body (https://www.dropbox.com/s/q73vs5uytnf5z … 85jpg?dl=0)
Right?

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#58 2015-03-30 14:08:48

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Yessssss,

OK, save your work before to do the next manoeuver.

I ) Temporary door :

Just try to adjust little bit more the vertice on the back (our right).

Then (I just realised that now : we must keep the inside zone to make the doors), so we will change the procedure little bit.
It is almost the same manoeuver.

1) keep the circle selected, select the body vertice just outside the circle, all arround this circle,
2) Go on edge mode, so you shoud have two lines : the cirle and the frame arround the circle,
hit space barre and type "edge", "choose merge edge loops",

Now your circle is the frame for your future door.

3) Select the former circle vertice again, go on left transform column, clic "duplicate, so you juste made the door frame,
4) keep it selected, ans select the body vertiles just inside this frame,
5) Now if yoour little bit clever, you shoud guess what to do.................. like for the body frame, go on edge mode and merge the two lines,

Now you have the door frame,
6) Keep it selected, and select all the verticles inside the circle, so you will have the wool door semected,
7) hit the space barre and type separate, or press shift+p, clic on "selection.

Voilà, your door is ready under the name "Body.001", just rename it as "LeftDoor" or Door-Lh".


II ) The definitive doors

Go back on what you saved at the beginning,

In view to make the definitive doors, go on side view (numpad 1) in wireframe, with the side view (your drawing), on background.
Adjust the circle vertice to the line of the door frame from your drawing,

Then move your body object to adjust the the vertice like before on y axe,

Then you know the rest of the maneuver to finiche the job by joinning the new circle to the body and then axtract the new door.


So I let you think about how to cut this new door in two parts to have a front door and a rear door............. hint : Knife "k"..........


OK, now you know this type of modification, try the method with cylinder cut object to cut both side in the same time.
Don't forgot to creat a copy of your body object to become a door object.

If you have other question, I'm not far from my PC, as I'm busy with that :
rostoc10.jpg

My hopfully futur 3D printer Rostock Delta, enlarged to print object from about 50x50 cm, made from secound hand material.
The paper is an A4 page, the Cola bottle is a 2 Ltr one, just to have an idea of the sise (you can see as well the radiator on background).

Dernière modification par Didier1963 (2015-03-30 14:11:57)


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#59 2015-03-30 14:47:41

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Sorry that Im so slow, so Ive selected the vertices around the cylinder, right?
https://www.dropbox.com/s/sn8pztcuhqy7a … 86jpg?dl=0

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#60 2015-03-30 14:55:10

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Goooood, go head.

Now, you have a better idea why it is important to choose where to put your circles when extruding the body !!
Now you wont make your door here, it is just to practice the method N°II, but you can see that if we had made a circle just where the front of the door beguin, we wont have too much ugly shape around the door frame.


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#61 2015-03-30 15:27:00

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Okay, next problem: If I now type "edge" theres nowhere "merge edge loops", just "Delete Edge Loop" or "Bridge Edge Loops"...

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#62 2015-03-30 15:28:39

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Bridge edge loops............


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#63 2015-03-31 13:10:07

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Didier1963 a écrit :

3) Select the former circle vertice again, go on left transform column, clic "duplicate, so you juste made the door frame,
4) keep it selected, ans select the body vertiles just inside this frame,
5) Now if yoour little bit clever, you shoud guess what to do.................. like for the body frame, go on edge mode and merge the two lines,

the former circle... er... what? Shall I select the vertices of the cylider or this thing: https://www.dropbox.com/s/c3dsynef9jf9u … 88jpg?dl=0 ??

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#64 2015-03-31 16:47:42

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

The same circle I told you to keep selected in point 1)
When you are at point 3), that your door frame that you joinnned with the body.

As the border of the door is suppose to go inside this frame, we use the same one so we are sur that they match exactly.

After point 7, you can reduce you door object but juste little bit to have a little play between your door and the frame of the body.


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#65 2015-03-31 19:00:49

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

So by the end of the week, you should have something like that :
d-echo10.png

d-echo11.png

I have made screen-shots to show you the different steps to have that.
So I'll put it a ZIP file and give you the link to download it as well as the Blender file.

Dernière modification par Didier1963 (2015-03-31 19:01:35)


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#66 2015-04-01 09:01:37

S-KIMO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Salut à tous,
Donc en désespoir de cause, j'ai repris la modélisation de l'Eclipse !
Je reviens donc sur ma correction et de façon affirmative c'est la fonction booléenne "Différence" qui convient, ainsi que les essais successifs sur des mesh de base tendent à nous le montrer, pour définir la jonction d'une aile sur un fuselage en créant l'intersection d'un mesh spécifique avec le dit fuselage ! Dans le cas "Intersection" c'est radical le fuselage disparait !
A bientôt sur nos lignes.

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#67 2015-04-01 09:25:02

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Salut M. Kimo,

en fait, quand j'utilise la fonction boléenne, je teste les deux pour voir laquelle me convien le mieux.
Je choisi celle qui me donne le moins de boulot (superession de ligne ou de points après l'opération).


...... et je n'ai toujours pas relu ton explication détaillé............


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#68 2015-04-01 17:37:16

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Hello there,

So, where are we with your plane?

You will have to think about few things on technical side.
I have made a concept plane base on you drawing but with lots of personal assumptions as you did not give enough details :
d-echo12.png

As you can see, I have pouched the things fare on concept :
-The propeller in on the back to leave better visibility to the pilot;
-Based on your drawing, there is no poles between doors and windows (again for better visibility), so there is a special frame running underneath the floor to get the plane structurally strong enough to support the strength;
- There is only two seats on the back, but we can put three (it would be one more original thing);
- The horizontal and vertical stabs are below the plane's tail to take less place when the wing is dismantlement for transportation of the plane in it's trailer;
- The engine is between the luggage compartment and the propeller;
- And, of course, there is a glass cockpit


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#69 2015-04-01 21:27:42

S-KIMO
Membre
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Salut Didier,
Suite mon annonce de repartir de zéro et ton retour, je suis d'accord sur l'incertitude du booléen de Blender ! ce n'est pas bien grave mais autant le dire.
Donc il est important avec Blender d'évoluer avec méthode et en particulier de trouver un système de sauvegarde de la modélisation acquise car il y a des choix sans retour !
Il faut donc rester clairvoyant sur ce qu'on veut faire, bien analyser les données du problèmes et imaginer la méthode à suivre.
En fin de compte je suis arrivé à tout faire en booléen aujourd'hui sans trop savoir si Différence ou Intersection convenait c'est le résultat qui décidait...
Ainsi j'ai systématiquement créé ce que j'appelle des outils pour perforer la peau du fuselage ? Pour cela je convertis en Objet par copie (Maj +D) ou  'Séparer/Sélection" (P) les éléments  nécessaires pour obtenir des sections droites. Je rectifie si nécessaire ces éléments en éliminant les doublons (W) et en les ramenant dans un plan( Sx, Sy ou Sz), je crée une face (F) avec la section droite sélectionnée qu'ensuite j'extrude : le volume est fermé et c'est ce que recommande le manuel.
J'applique le booléen : ça fonctionne, ou l'objet de référence disparait et là je change d'opérateur ou j'ai un message "Ne peut effectuer l'opération booléenne" et là je pars à la recherche du défaut.
Pour la sélection, je passe en mode d'affichage solide qui fait que seuls les éléments visibles sont sélectionnés. Pourtant une arête manquait qui devait motiver le message. Je me rappelle que dans ma vie professionnelle, CATIA avait des fonctions de contrôle comme savoir si un périmètre ou un volume était bien fermé...Des réminiscences !
Dans le cas de l'Eclipse je vais conservé le fuselage en entier (pas de symétrie miroir) du fait que les ouvertures sont dissymétriques : demi- porte avec hublot. J'ai réalisé les ouvertures en axe xx et le pare-brise en zz : il faut faire un outil droit par symétrie du gauche (Ctrl + Mx) après copie (Maj +D) : c'est pas forcément gagné !
Bien ramené les cdg sur les géométries...
Enfin je n'ai pas fait de nettoyage des arêtes qui sont invisibles en réalité hors du mode d'affichage fil de fer mais qui servent au drapé ! Du coup je n'ai pas de bizarreries dans le facettage.
150401113622934106.png
Je suis assez content du résultat mais restons modeste !
A+

Dernière modification par S-KIMO (2015-04-01 21:35:44)

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#70 2015-04-01 21:39:51

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

Here is the link at
http://dl.free.fr

To see the pcitures of how I  used bolean tool to cut doors ans windows

http://dl.free.fr/n68hWLhS0

You should have theses :
d-echo10.jpg
Picture 01, how I created the cuting tool;
Picture 02 How I extrude the body in view to put circle where will be cut;
Picture 03 and 04, the tool in place ready to cut with bolean function;
Picture 05 the cuting tool hiden to see what we got (You can see that on roof edge, it is not regular;
Picture 06 re-do of the same, but using the knife on the body, around the cuting tool;
Picture 07, you can see that the edge are better this way;
Picture 08, using bolean "intersect" to create the doors;
Picture 09, deleting the edges in the middle of the doors volume to get the doors;
Picture 10, placing a cylinder to cut between the front and rear doors;
Picture 11, the front door in place;
Picture 12, the doors volume without the rear door and rear window;
Picture 12, the rear doos and window;
Picture 14, placing a cylinder to cut the window;
Picture 15, the rear door;
Picture 16, the window;
Picture 17, the doors opened view from 3/4 front;
Picture 18, the doors opened view from 3/4 rear;

And, as well the Blender file, so you can see better vertice edges and faces.
I modelise it quickly so there is still lot to correct, but at least you will have a better idea.

So together with the tuto and the last messages where I answear your questions, you should be abble to do the same

Good luck............

Dernière modification par Didier1963 (2015-04-01 21:43:24)


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#71 2015-05-07 14:04:24

D-ECHO
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

How to create the interior for an aircraft (interior walls)? Manually? or is there any "trick"?
Regards

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#72 2015-05-07 21:48:18

Didier1963
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Re : Eclipse 550 tuto N°1 : Modeling the outside body

D-Echo,
This is suppose to be the next step after we finished with the exterior !

In fact, the way I use to create the interior, is to use the exterior model, reduce it separately on x, then on y and finally on z, then reverse the normals.

So, as we have long week-end (tomorrow is day off in France), I'll try to begin the second tuto.


S-Kimo,
désolé, je ne sait pas pourquoi, mais j'avais zappé ton message #69 (bien joli chiffre pourtant siffle ).
Pour les fonctions boléennes de différence ou intersection, en fait j'essaie les deux.
Généralement, je créé une copie de mon objet principal (Body par exemple), je créé mon object de décuope (souvan ten partant d'un cylindre), puis je découpe l'objet principal avec différence, et je découpe sa copie avec intersection, en supprimant ensuite les volumes inutiles créés à l'interieur. Je renome ensuite ce dernier (comme "Door" par exemple).

Bon, bien sùr, il y à d'autres méthodes, mais vu mon faible niveau de connaissance en technique (3 ans de dessin industriel automobile seulement pendant mon CAP mécanique auto), cette méthode me convient pour ce que je souhaite obtenir.


Pourquoi cet avatar : il a réussi à les arrêter LUI au moins.......
Amicalement, Didier, Poitiers 86; LFBI alt 129m, 46°35'22.9"N 0°18'32.7"E
"Ils ne savaient pas que c'était impossible, alors ils l'on fait" Marc Twain

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